الموضوع: لماذا الرسم نشاط مهم للاطفال هذه الايام؟

لماذا الرسم نشاط مهم للاطفال هذه الايام؟

الرسم مش ضروري يكون موهبة الطفل مولود بيها، ممكن كمان يبقى مهارة يكتسبها من خلال الممارسة والتمرين .. طب ليه نخليه يمارسها؟

لأن الرسم اسهل نشاط ممكن الطفل يقوم بيه في اي مكان ومش محتاج اي ادوات خارجية مكلفة .. فقط ورقة وقلم، لذلك هتلاقي الطفل ممكن يضيع وقت كبير في الرسم، ويتحدى نفسه ويعبر عن افكاره واحلامه على الورق ..

مش احسن ما يفضل يلعب بالموبايل او يقعد قدام التلفزيون لحد ما نظره يضعف، وطبعا هيبقى عصبي ومشدود طول الوقت لأنه بيتحول تدريجيا لمدمن للاجهزة دي، وبيكون صعب جدا على الام انها تمنع عنه الاجهزة دي ...

بلاش نضحي باولادنا ونسيبهم عرضة لادمان الموبايلات والتلفزيونات واليوتيوب ,, والله اعلم بيشوفوا ايه واحنا مش واخدين بالنا

الخلاصة اللي نطلع بيها من الموضوع ده، ان الرسم اسهل نشاط ممكن الطفل يتعلمه ويكتسبه وكمان يحبه، ويخليه يستثمر فيه اكبر وقت ممكن من غير ما يؤذي جسمه او حواسه بادمان العاب اخرى خطيرة، ومش هنقدر مهما عملنا نخليه يتخلص من ادمانها بسهولة.

علموا اولادكم الرسم او اي موهبة تانية يستخدم فيها خياله ويطلع فيها ابداعه بعيدا عن الاستنزاف اللي بيحصل مع الموبايل او التلفزيون او البلاي استيشن او الالعاب الالكترونية دي اللي اصبحت ادمان حقيقي عند الاطفال وهيه بتسبب اكبر ضرر ليهم على المدى القريب والبعيد .. احموا اولادكم وحافظوا عليهم من الخطر الكبير ده.

للاشتراك في نشاط دروس تعليم رسم للاطفال

اشتركي لطفلك في نشاط دروس تعليم رسم للاطفال، فقط عليكي الاتصال بنا على احد الارقام الاتية: 01064621881 - 01027028616.